söndag 19 september 2010

Mitt studentrum på MGU



Moskvauniversitetet, Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова, Moskvas statliga universitet uppkallat efter Lomonosov, МГУ, MGU. 

Denna beskrivning finns på deras hemsida: "Moscow University campus is an extremely complex system, with its 1 000 000 m2 floor area in 1 000 buildings and structures, with its 8 dormitories housing over 12 000 students and 300 km of utility lines." 

Jag bor i själva universitetsbyggnaden, en gigantisk stalinskrapa, 240 meter och 36 våningar högt. Europas högsta byggnad fram till 1990. Skyskrapan byggdes tillsammans med sina sex systerskrapor i huvudstaden under Sovjettiden för att visa världen Sovjetunionens överlägsna ekonomiska och industriella framsteg. Det är med andra ord en brutalt stor och pampig skrytskyskrapa.

Foto från: picturesofmoscow.com/2007/12/14/lomonosov-moscow-state-university

I denna byggnad gjord för att imponera har jag ett litet studentrum. När man öppnar rumsdörren finns en liten hall, ett badrum, en liten turkos toalett och två dörrar till två studentrum. Man delar alltså toalett och badrum med sin granne i rummet intill. Rummet är det värsta jag någonsin har bott i. Egentligen är det inte rummets fel. Rummet är vackert med riktigt högt i tak, stora fönster och gamla mörka möbler. Visst, det är fallfärdigt och det saknas tapet på stora ställen och brädor i golvet (som man sedan lagt en plastmatta på, så att golvet är spännande gropigt). Men det är ändå ok. Jag är lycklig över att bo i en sådan intressant historisk byggnad som universitetsbyggnaden är med sin slitna men charmiga inredning från 40-talet. Det jag däremot inte förstår är hur studenten/studenterna som bort här tidigare har levt. Bruna fläckar på väggarna, spild sörja på dörrarna, skit i skåp och på golv. I badrummet en himmel av mögel (som i och för sig den stackars studenten inte ska skuldbeläggas för).

Plötsligt har en stark längtan väckts i mig, en passion som tar över allt annat, en stark drift som stavas städning. Åh, de första nätterna drömmer jag om skurborstar! Jag drömmer om såpa och lakan utan mystiska fläckar. Jag drömmer om en manick som gör att man kan spola hela toalettrummet ovanifrån rent från icke-pricksäkra ryska män. Urinstank förvandlas till doften av en vårdag efter regn. Sedan vaknar jag för att sängen saknar bäddmadrass och jag känner fjädrarna i ryggen. Jag somnar om igen och drömmer härliga inredningsdrömmar och skriver inköpslistor i sömnen: kudde (ville ej använda den som fanns. rädd att jag skulle få problem med andningen eftersom mitt kvalsterskydd inte gick på), täcke, bäddmadrass, gryta, stekpanna, matporslin, bäddlakan, lampa och ev. liten matta. Vaknar nöjd.

Det gemensamma i sovjetbyggnaden är slående vackert, det enskilda är skitigt till tusen.







1 kommentar:

  1. Snacka om pampig byggnad!! Till utsidan i alla fall.. Och fy vad jobbigt med all skit och längtan efter att städa. Haha. Inte ens när du sover kommer du ifrån det ;P

    SvaraRadera